دکوراسیون, مبل راحتی

بازگشت شیک گودال های گفتگو

  • اتاق‌های نشیمن غرق‌شده، یکی از اصلی‌ترین طراحی‌های اواسط قرن در حال بازگشت هستند. در اینجا آنچه باید در مورد این اتاق های توکار بدانید  توضیح خواهیم داد.

 

  • گودال گفتگو:

 کرونا باعث شده خیلی‌ها هزینه‌ای را که قبلا صرف سفر و تفریح می‌کردند حالا در راستای خرید خانه، بازسازی یا تغییر دکوراسیون مصرف کنند. در این مقاله می‌خواهیم درباره یک ایده دکوراسیونی قدیمی اما مدرنیزه شده و جذاب حرف بزنیم. چقدر با ایده گودال گفتگو یا نشیمن فرورفته آشنایی دارید؟ این مقاله بیشتر به درد آن‌هایی می‌خورد که از یک طرف شیفته‌ی فضاهای دنج‌اند و از طرفی دیگر در حال بازسازی یا ساخت خانه‌ای جدید هستند. آپارتمان یا ویلا فرقی نمی‌کند. در هر صورت اگر برای‌تان جالب بود می‌‌توانید ایده گودال دورهمی در دکواسیون نشیمن را متناسب با نیاز خودتان شخصی‌‌سازی و اجرا کنید.

  • گودال گفتگو چیست؟

گودال گفتگو (Conversation pits) به نوعی فضای فرورفته در یک فضای بزرگ‌تر گفته می‌شود. تصویر بالا نمونه خوبی از اجرای این طرح است. این فضا می‌تواند به شکل دایره، بیضی، مربع، مستطیل یا هر شکل هندسی دیگر باشد که با توجه به مکان و نوع دیزاین فضا متفاوت است. استفاده از این طرح بیش از یک قرن است که در معماری داخلی به کار برده می‌شود و امروزه نه تنها در داخل خانه و اتاق نشیمن بلکه در فضای بیرون نیز کاربردهای فراوانی دارد.

 

 

این فضاهای غرق شده ، به عنوان مناطق تجمع صمیمی در داخل پلان های طبقه باز طراحی شده اند . جاستین راسینوفسکی، مدیر استودیو طراحی راسینوفسکی ، می‌گوید: «این راهی است برای ایجاد تعریفی در فضای بزرگ‌تر، برای صمیمی‌تر شدن بدون نصب دیوارهای اطراف آن» .

اتاق‌های نشیمن غرق‌شده از طریق تلویزیون در دهه 60 و 70 با حضور در نمایش دیک ون دایک و نمایش مری تایلر مور شهرت یافتند . اما عنصر طراحی قدمت بسیار بیشتری دارد.

جداسازی فضای داخلی با استفاده از گودال گفتگو

 

ایده اصلی گودال گفتگو کاربرد هوشمندانه اختلاف سطح در معماری داخلی است. این کار هم زیبایی بصری ایجاد می‌کند و هم بدون استفاده از دیوار یا پارتیشن به جداسازی فضا کمک می‌نماید. استفاده از این ایده در بسیاری از خانه‌های لوکس و ویلاهای منحصر بفرد در سراسر جهان رایج است. 

  • تفکیک فضا با اختلاف ارتفاع
  • خلق فضایی خاص و دنج برای نشیمن
  • استفاده از پله در فضای داخلی
  • و ارتفاع بیشتری که از سقف ایجاد می‌شود

هر یک بر زیبایی بصری فضا می‌افزایند. از یک سو فضا بزرگتر و زیباتر به نظر می‌رسد و از سویی دیگر تهویه‌ی هوا بهتر صورت می‌گیرد. همچنین فضای نشیمن به دلیل اینکه به صورت گودال و فرورفته است خنک‌تر و مطبوع‌تر خواهد بود.

طراحی و دیزاین نشیمن فرورفته در دکوراسیون داخلی

بسته به اینکه سبک دکوراسیون منزل‌تان چیست می‌توانید از متریال‌های مختلفی برای دیزاین کانورسِیشن پیت‌ها استفاده کنید. به عنوان مثال کاربرد چوب در دیزاین گودال‌های دورهمی بسیار جذاب و چشمگیر خواهد بود. همچنین متریال‌هایی نظیر سنگ، آجر نما و میکروسمنت نیز می‌توانند کاربردی و خیره‌کننده باشند. در کنار این‌ها استفاده از پوشش گیاهی مناسب نیز می‌تواند به خلق فضایی دنج و آرامش‌بخش کمک کند. تصاویر بالا نمونه‌های جذابی از دیزاین گودال گفتگو در دکوراسیون خانه هستند. به این تصاویر دقت کنید، ایده بگیرید و متناسب با نیاز خودتان ایده‌ها را شخصی‌سازی کنید.

(برای خرید ال نیم دایره مناسب  برای گودال گفتگو به لینک زیر مراجعه کنید )

ال نیم دایره بنز

 

  • آیا ایده Conversation pits در هر خانه‌ای قابل اجراست؟

به نظر می‌رسد که این ایده بیشتر برای پلان‌های باز و خانه‌های بزرگ کاربرد دارد. آپارتمان یا ویلاهای بزرگ و لوکسی که این امکان را فراهم می‌کنند تا با ایجاد اختلاف در ارتفاع، علاوه بر زیبایی بصری تفکیک فضا نیز به خوبی صورت بگیرد. به بیانی دیگر طراحی اتاق نشیمن فرورفته در خانه‌های بزرگ و پلان باز معمولا هیچ مانعی برای قرارگیری سایر فضاهای منزل مثل آشپزخانه یا فضای غذاخوری ایجاد نمی‌کند. 

  • یعنی طراحی گودال گفتگو در آپارتمان های کوچک امکان‌پذیر نیست؟

اینطور نیست. هرچند که خانه‌های بزرگ معمولا شرایط بهتری را برای طراحی و دیزاین گودال گفتگو فراهم می‌کنند اما طراحی گودال گفتگو در خانه‌ها و آپارتمان‌های کوچک نیز غیر ممکن نیست. بسیار مهم است که طراح بتواند طراحی فضای نشیمن فرورفته و ایجاد اختلاف سطح در فضای کلی خانه را طوری هوشمندانه انجام دهد که در کنار خلق فضایی خاص کارایی فضا نیز حفظ شود.

  • ایده های مختلف برای دیزاین گودال گفتگو

با توجه به اینکه گودال دورهمی شما چه شکل هندسی و چه ابعادی داشته باشد باید متناسب با آن و متناسب با دیزاین کلی فضا، فضای داخل گودال گفتگو را دیزاین کنید.

به عنوان مثال در یک اتاق نشیمن مدرن با طرح گودال گفتگو معمولا استفاده از تناژ‌های رنگی خنثی و سرد برای دیواره‌های داخلی و مبلمان داخل گودال بیشتر توصیه می‌شود. توجه به این نکته ضروری است که اصول طراحی ودکوراسیون، چیدمان، انتخاب رنگ و دیگر ملاحظات مربوط به دیزاین و هوم‌دکور در مورد گودال‌های گفتگو نیز صدق می‌کند.

مواردی که هنگام طراحی یک گودال مکالمه باید در نظر بگیرید:

  • مزایای یک اتاق نشیمن غرق شده:

اتاق های نشیمن غرق شده مطمئناً مزایایی دارند. “من دوست دارم به یک اتاق غرق شده یا فضای زندگی به خریداران اشاره کنم. این یک ویژگی منحصر به فرد است، به ویژه در بخش ما از کشور، و یک چشم انداز چند بعدی و حسی به اتاق می دهد.» یانگ می گوید.

گودال‌های مکالمه شخصیت بیشتری نسبت به دیوارهای جعبه‌ای و توپوگرافی سنتی و مسطح یک پلان هموار ارائه می‌دهند. طبقات پایین به فضا کمک می کند بازتر احساس شود و سقف ها بلندتر به نظر برسند. این یک مکان عالی برای اضافه کردن یک چراغ روشنایی برجسته است که واقعاً توجه را به سقف و احساس ارتفاع جلب می کند. در عین حال، مبلمان بزرگ و غالباً حجیم که در اتاق پایین می‌آیند، حضور آن را به حداقل می‌رسانند تا به احساس مطبوع کمک کنند. 

  • معایب اتاق نشیمن غرق شده:

با این حال، در مورد اتاق‌های نشیمن غرق‌شده چالش‌هایی وجود دارد که باید در نظر گرفت. به عنوان مثال، مبلمان در اتاق‌های نشیمن غرق‌شده و گودال‌های گفتگو اغلب به‌صورت سفارشی ساخته می‌شوند تا متناسب با فضا باشند و در امتداد محیط قرار می‌گیرند تا تعریف را بهبود بخشد و صمیمیت بسته را افزایش دهد. نیمکت یا نشیمن مبل سفارشی یک مثال است. قفسه های چوبی یا انباری یکی دیگر از این موارد است. این می تواند هزینه قابل توجهی داشته باشد، اما لازم نیست. علاوه بر این، این فضاها چندان انعطاف پذیر نیستند. اگر نیازهای شما تغییر کند، اندازه یا مکان ممکن است دیگر با سبک زندگی شما مطابقت نداشته باشد. طراحی مجدد یک چیدمان باز به سادگی تنظیم مجدد مبلمان و دکوراسیون نیست . 

بزرگترین نگرانی در مورد گودال های گفتگو و اتاق های نشیمن غرق شده ایمنی و دسترسی است. فرورفتگی یک خطر زمین خوردن است. یانگ می‌گوید: «بسیاری از خریداران واقعاً هنگام بازدید از خانه‌ها دچار اشتباه می‌شوند، زیرا عادت ندارند یک یا دو پله از سمت خود کنار بروند. یک اتاق نشیمن غرق شده در وسط یک فضای بزرگتر به خصوص غیرمنتظره است. یک فضای فرورفته در میان یک منطقه پر رفت و آمد نیز می تواند احتمال زمین خوردن را افزایش دهد.

در حالت ایده آل، ویژگی مانند یک اتاق نشیمن غرق شده می تواند خارج از جریان ترافیک شلوغ واقع شود. استفاده از مواد یا رنگ های مختلف کفپوش برای تمایز بین سطوح می تواند به واضح تر شدن یک ناحیه فرو رفته کمک کند. به طور مشابه، نرده ها بسته به الزامات کد ساختمان، هم یک اقدام ایمنی هوشمند و هم یک مکمل مدرن ضروری برای اتاق های نشیمن غرق شده هستند. 

در نهایت، حتی یک گام کوچک به سمت پایین می‌تواند دسترسی را محدود کنید و از ورود برخی از افراد دارای وسایل کمک حرکتی به فضا جلوگیری کند. در حالی که این ممکن است افراد را از یک بخش کوچک از یک اتاق در برخی خانه ها حذف کند، اما می تواند دسترسی به کل قسمت های پلان طبقه را در خانه های دیگر متوقف کند. گودال های مکالمه یک ویژگی سازگار با طراحی جهانی نیستند. 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *