دکوراسیون, رنگ ها

اصول مهم برای ترکیب رنگ ها در دکوراسیون داخلی

ترکیب رنگ ها در دکوراسیون داخلی 

 

  • حتما برایتان پیش آمده وقتی وارد خانه بعضی افراد میشوید ،ناگهان موجی از انرژی مثبت و شاد به روح و روانتان تزریق میشود .اما برعکس از رفتن به خانه بعضی افراد خودداری میکنیم چون ناخداگاه وقتی قدم به خانشان میگدارید دلتان میگیرد .شاید بسیای ار ما طراحان دکوراسیون نباشیم اما استفاده از ترکیب رنگ صحیح در دکوراسیون داخلی منزل ،از جمله مهارت هایی است که هر کسی میتواند یاد بگیرد و نیازی نیست طراح باشید .یک سری اصول اولیه وجود د ارد که کافی است آن ها را در رنگبندی دکوراسیون منزل خود استفاده کنید تا افراد با ورود به منزل شما انرژی مثبت رنگ ها و ست درست آن ها را دریافت کنند .در ادامه با ما همراه باشید تا این اصول نه چندان سخت را یاد بگیریم : 

1) نحوه استفاده از چرخه رنگ : 

یکی از ابزار مهم برای انتخاب رنگ و نحوه قرار گیری و چگونگی ترکیب رنگ ها با یکدیگر ،چرخه رنگ است .با استفاده از این ابزار شما خواهید توانست از همان ابتدا نتیجه را به دور از هر گونه حدس و گمان را به طور دقیق پیش بینی کنید .

نگران نباشید نیازی به بخاطر سپردن آن ندارید ؛وبسایت هایی مثل paletton به شما کمک میکنند تا چیدمان های مختلف رنگی را ایجاد کرده و بهترین را انتخاب کنید .

2) مشخصات هر رنگ ، هر رنگ سه مشخصه دارد : 

  • ته مایه رنگ (hue):

 برداشتی که از یک رنگ داریم .بیشتر موارد به نام خود رنگ اطلاق میشود : زرد ،آبی ،قرمز و ….

  • خلوص (saturation) :

به میزان خلوص یا شدت رنگ از نظر ترکیب با خاکستری میگویند .بسته به این که چه مقدار خاکستری به رنگ اضافه شده میزان آن تغییر میکند .بدین ترتیب که هر چه قدر خاکستری بیشتری به رنگ اضافه شود ، خلوص آن پایین تر آمده و مات تر میشود .خاکستری کمتر ،خلوص بیشتری به رنگ داده و رنگ شفاف تر میشود .

  • سایه (shade): تیره کردن با اضافه کردن رنگ سیاه به آن 

 

  • درجه تیره روشنی (value): این گزینه به میزان روشنی یا تیرگی رنگ از ترکیب با سیاه یا سفید گفته میشود .سیاه دارای کمترین ارزش رنگی و سفید دارای بیشترین ارزش رنگی است .

 

3) گروه های اصلی رنگ : 

در هر چرخه رنگی دوارده رنگ یا فام وجود دارد ،که عبارت اند از : 

  • رنگ های اصلی (primary colors ) :

  قرمز ،آبی و زرد .این رنگ ها به تنهایی در طبیعت وجود داشته و از ترکیب رنگ های دیگر به دست نمی آید .

  • رنگ های فرعی(secondary colors) :

نارنجی ،بنفش ، سبز .از ترکیب رنگ ای اصلی با یکدیگر به وجود می آیند .

  • قرمز + آبی =بنفش 
  • زرد + آبی   = سبز 
  • زرد + قرمز  = نارنجی  

 

  • رنگ های گروه سوم (tertiary colors) :

که شامل شش رنگ میباشد و از ترکیب رنگ های اصلی با رنگهای فرعی به وجود میآید .اگر نمیدانید از کجا شروع کنید ،بهترین نقطه برای شروع امتخاب یکی از همین دوارده رنگ به عنوان رنگ اصلی است .با مرور مطالب بعدی به راحتی خواهید توانست به چیدمان رنگی مورد نظر خود برسید .انتخاب اصلی تا حد زیادی به نوع شخصیت و کاراکتر شما دارد.

4) تغییر رنگ با اضافه کردن رنگ های خنثی : 

وقتی رنگ اصلی خود را انتخاب کردید ،با ترکیب این رنگ با رنگ های خنثی (مشکی ،سفید ، خاکستری ) میتوان تن های مختلفی از همان خانواده  را به دست آورید که عبارت اند از :

ته رنگ  (tint ) :  کمرنگ کردن یک رنگ با اضافه کردن رنگ سفید به آن :

 

سایه (shade): تیره کردن رنگ با اضافه کردن رنگ سیاه به آن :

 

درجات رنگ (tone ): تیره کردن تدریجی رنگ با اضافه کردن خاکستری :

 

 

5) دمای رنگ (color tempture ):

شاید تا به حال شنیده باشید هر رنگی دارای درجه حرارت است .از این نظر رنگ ها به دو دسته گرم و سرد طبقه یندی میشوند .قرمز ،نارنجی و زرد را با نام رنگ های گرم میشناسند .این رنگ ها به محیط انرژی ،سر زندگی ،پویایی و حرکت میدهند .همچنین به خاطر اینکه باعث کوچک تر به نظر رسیدن فضا میشوند ،حس خودمانی به فضا میدهند .

در مقابل این گروه ، گروه رنگ های سرد یعنی آبی ، بنفش ها و تعدادی از سبز ها قرار دارند که میتوانند از  آن ها در محیط هایی که میخواهیم حس آرامش و سکون را تداعی کنند .استفاده کنیم .استفاده از این رنگ ها باعث بزرگ تر به نظر رسیدن فضا میشوند .

دقت کنید استفاده از رنگ های گرم در محیز های کوچک ،شلوغ و کم نور ممکن است ایجاد احساس خفگی کند و یا برعکس ، استفاده از رنگ های سرد در محیط های بزرگ نیز احساس سرد ، خالی و نیمه تمام  بودن را القا میکند .

6) الگوی تک رنگ :

در این الگو تنها از یک رنگ استفاده میشود .برای جداب تر کردن این الگوی رنگی میتوان از تنالیته های مختلف رنگ مورد نظر با ترکیب آن ها با سفید سیاه و خاکستری استفاده کرد .استفاده از رنگ های خنثی مانند انواع کرم یا قهوه ای ، در کنار رنگ اصلی کامل کننده این الگو میباشد .

سیاه و سفید هم محلی برای استراحت چشم می اورد .پس از آن ها به عنوان نقاط تاکیدی الگوی انتخابی خود استفاده کنید .الگوی تک رنگ با ایجاد ارتباط بین اثاثیه و فضا ،سادگی و آرامش بخش بودن را برای محیط به ارمغان میآورد .یکی دیگر از محاسن این الگو استفاده از بافت و نقوش مختلف در پرده یا روکش مبلمان اس .بدون اینکه احساس خستگی و آشفتگی در محیط ایجاد شود.

 

 

–  این مطلب چه قدر به شما کمک کرد ؟ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *